full screen background image

Reis doorheen het paradijs

Eiland: Bali

Duur: 14 dagen

Dag 1 : Bali
Bij aankomst in de luchthaven van Bali, Ngurah Rai onmiddelijke overbrenging naar Sanur, gesitueerd in het zuidoosten van Bali. Omringd door kokospalmen en het geluid van de brekende golven op het rif rond Sanur kunnen we ontspannen en genieten van de faciliteiten van ons hotel. Diner op eigen gelegenheid in een van de vele restaurantjes van Sanur. Overnachting.

Dag 2 : Sanur - Tabanan - Jatiluwih - Tanah Lot
Na het ontbijt rijden we met VW-jeeps naar het district Tabanan,tot de 19de eeuw was dit een bekend koninkrijk in Bali. Tijdens de bloeiperiode gaf de koning de opdracht om een tempel te bouwen ter ere van zijn voorouders.Het complex is omringt door een brede gracht, gevuld met water en symboliseert de godenwereld. De "kori agung"-toegangspoort en zijn hoge "meru" torens zijn gewijd aan de goden die op de vier hoogste toppen van Bali wonen.Tegen de helling van een van deze majestueuze vulkanen, ingebed tussen de rijstvelden ligt het kleine dorpje Jatiluwih,zijn naam eer aandoende: "Werkelijk prachtig".De wondermooie landschappen en rijstterassen nodigen ons uit voor een soft trekking tijdens dewelke we beginnen te begrijpen waarom Bali zo bekend is in de wereld. Lunch in een lokaal restaurant. In de late namiddag begeven we ons naar de westkust van het eiland naar een van de bekendste tempels van Bali, Tanah Lot. Het dramatische zicht van deze tempel, gesitueerd op een rots in de zee is onvoorstelbaar mooi, zeker bij zonsondergang. Overnachting in het hotel. Diner op eigen gelegenheid.
|Breakfast |Lunch

Dag 3 :
Vrije dag.
|Breakfast

Dag 4 : Bedugul - Munduk - Lovina
Ontbijt. We verlaten het district Badung en rijden naar het centrale bergmassief. De weg stijgt langzaam en het landschap verandert van rijstvelden in groentetuinen Hoog in de bergen is de lucht koeler wanneer we de tempel van Pura Ulun Danau Beratan bezoeken, de belangrijkste irrigatietempel in Bali. Van hieruit gaan we naar het noorden en volgen de "hortencia route" die langs de twee meren Tamblingan and Buyan loopt.Hier zijn we plots omringd door velden van blauwe bloemen, gekweekt voor de dagelijkse offers voor de goden. In het bergdorpje Munduk nemen we de lunch.Nadien maken we een softtrekking langs kleine koffie-, cacao-,en vanilleplantages tot we een spectaculaire waterval bereiken. Nu gaat de weg vrij steil en met heel wat bochten helemaal tot aan de noordkust van Bali. In Lovina verblijven we in het Aneka hotel. Diner op eigen gelegenheid. Overnachting in het hotel.
|Breakfast |Lunch

Dag 5 : Singaraja - Beji - Amed
Na het ontbijt rijden we naar het uiterste oostelijke puntje van het eiland. Onderweg bezoeken we eerst de uit roze zandsteen opgebouwde tempel Beji Sangsit, een “subak” tempel gewijd aan de godin “Dewi Sri”, godin van de rijst.Gebouwd in de 15de eeuw deze tempel is uniek door zijn overvloedige muurreliefs en is gebouwd in roze zandsteen. Amed, waar het leven nog simpel is en rustieke grijze lavastranden kent, met kleurrijke lokale visserschependie de zee opgaan voor zonsopgang is een ideale plaats om te relaxen, snorkelen, scuba duiken,… Overnachting in het Puri Wirata hotel.
|Breakfast

Dag 6 : Amed - Tirtagangga - Tenganan - Candi Dasa - Bloo Lagoon
Ontbijt. We vervolgen onze ontdekking van het oostelijke district Karangasemen rijden via de kleine dorpjes naar Tirtagangga,gebouwd door de koning als een buitenverblijf met een aantal natuurlijke zwembaden omringd door ongewone standbeelden. In Tenganan, een van de dorpen van de 'Bali Aga' kunnen we zien hoe deze aritokratische Hindoe, die het niet toegelaten is om te werken op de velden, de dubbele 'ikat' weven, enkel hier te vinden. Lunch onderweg. Check-in en overnachting in Candi Dasa.
|Breakfast |Lunch

Dag 7 : Padang Bai - Sidemen - Besakih - Kintamani - Ubud
Ontbijt. We rijden weg van de kustlijn en doorheen de prachtige rijstterassen van Sidemen. Hier maken we een soft trekking doorheen de rijstvelden en kleinere dorpjes waarbij we steeds een bijzonder zicht hebben op de vulkaan Gunung Agung. In Sidemen is elk huisgezin betrokken in een of ander aspect van het weven van textiel. ‘Ikat’ en ‘Sonket’worden gemaakt met hand bediende weefgetouwen .Lunch in a lokaal restaurant.Op de flanken van de vulkaan Agung ligt Pura Besakih,de moedertempel van Bali, zo genoemd daar deze tempel vourouderlijke altaren bevat voor elke Hindoe balinees. Het is in werkelijkheid een complex van bijna twee dozijn tempels gebouwd tussen de 8ste en de 15de eeuw.Van hieruit rijden we naar het district Bangli voor het onwaarschijlijke uitzicht op Kintamani op de rand van de krater.Deze krater, 14 km in doorsnee is de tweede actiefste vulkaan van Bali, de Batur vulkaan en het Batur meer er net naast. Lunch met zicht op de vulkaan.Van nu af aan volgen we de langzaam naar beneden lopende hellingen naar het zuiden tot in Ubud.Een bezoek aan het Nekka museum,gewijd aan de verschillende schildersstijlen en gekende schilders die hier hun inspiratie vonden in de Balinese cultuur. Diner op eigen gelegenheid in het kunstenaarsdorpje Ubud. Overnachting in het Pertiwi Resort & Spa

Dag 8 : Ubud - White Water rafting - Monkeyforest
Na het ontbijt gaan we naar de Ayun riviervoor een relaxe en leuke white water rafting omtingd door een formidabele natuur. Lunchna de rafting aan de oevers van de rivier.In het apenboswandelen we doorheen het tropische regenwoudnaar de tempel beschermd door de apentroepen. Deze ondeugende aapjes zijn steeds op zoek naar een snack hen gegeven door de bezoekers. Overnachting in het hotel.
|Breakfast |Lunch

Dag 9 : Ubud - Birdpark - Sanur
Ontbijt. We verlaten Ubud vandaag en rijden verder zuidwaarts. Kemenuh, de bron voor Bali zijn houtsnijwerk voor generaties geeft ons de gelegenheid om een mooi en uniek souvenir aan te schaffen. In Celuk kunnen we wederom zien waarom de Balinezen 'artiesten van bij de geboorte' worden genoemd wanneer we het prachtige zilverwerk zien maken met de hand. Taman Burung Bali Bird Park geeft ond de kans om meer dan 1000 exemplaren en 250 verschillende soorten exotische vogels te bewonderen, allen ondergebracht in specifiek ontworpen aviaries, gewijd aan het behoud en de bescherming van zeldzame en bedreigde vogelsoorten van Indonesie en elders. Lunch in het park.We bereiken Sanur en betrekken onze kamers in het hotel. Diner op eigen gelegenheid in Sanur. Overnachting.

Dag 10 : Sanur
Ontbijt. Vrije dag.
|Breakfast

Dag 11 : Lembongan, Camaran Cruise
Na het ontbijt worden we overgebracht naar de plezierhaven van Bali, Benoa en gaan hier aan boord van een catamaran die ons naar het kleine eiland Lembongan brengt. Dit eiland, samen met het eiland Penida is nog steeds deel van Bali en de bewoners hier leven voornamelijk van de visvangst en het kweken van zeewier voor in de cosmetica en pharmaceutica.
|Breakfast |Lunch

Dag 12 : Lembongan - Sanur
Ontbijt. Vandaag kunnen we een motorfiets huren of een mountainbike en het eiland gaan verkennen. Ga de zeewierboerderijen bekijken of neem een boottochtje doorheen de mangrovebossen, zwem in de blauwe oceaan, maak gebruik van de watersportfaciliteiten of relax gewoon aan het zwembad. In de late namiddag varen we terug naar het vasteland op dezelfde manier als we gekomen zijn.(
|Breakfast

Dag 13 : Sanur - Nusa Dua, the Bukit
Ontbijt. Het strand van Balangan is gesitueerd aan de meest zuidelijke tip van Bali, de Bukit genaamd. Dit afgelegen witte zandstrand aan de Indische Oceaan is ideaal voor een dagje relaxen. De mooie baai, volledig omringd door hoge kliffen is weggestoken en nauwelijks gekend. Snack lunch mogelijk.Voor we de gekende tempel Ulu Watu bezoeken nemen we vlug nog een kijkje op een ander prachtig en afgelegen strand, Padang Padang genaamd. Pura Uluwatu iseen van de richtingstempels die het eiland beschermen tegen kwade geesten en demonen en thuis aan de god van de elementen en kosmischeforce majeur.Het spectaculaire uitzicht en de adembenemende zonsondergang boven de oceaanzijn de perfecte lokatie om een van de meest gekende balinese dansen te bewonderen. The Kecak dans beeldt de eindeloze strijd uit tussen goed en kwaad en werd sterk beinvloed door een westerse artiest die op Bali woonde, Walter Spies. Hij herschiep deze dans tot een drama gebaseerd op het hindoe Ramayana verhaal.Diner op eigen gelegenheid. Overnachting.

Dag 14 : Bali