full screen background image

Kalimantan, groene parel van de archipel.

Eiland: Borneo

Duur: 8 dagen

Dag 1 : Bali – Surabaya – Pankalan Bun – Tanjung Puting National Park
Na het ontbijt transfer naar de luchthaven Ngurah Rai, Bali voor de korte vlucht naar Surabaya. Hoofdstad van Oost-Java en tevens 2de grootste stad van Indonesie blijven we hier maar even in transit vooraleer onze tweede vlucht te nemen naar Pankalan Bun, Centraal Kalimantan. Bij aankomst worden we overgebracht naar de haven van Kumai. We varen de Kumai rivier af en komen al snel terecht op de Seikonyer rivier, de grootste rivier in het Nationale Park Tanjung Puting. Langs de oevers kunnen we gemakkelijk de promiscius apen waarnemen en met wat geluk ook nog neushoornvogels en ander wildleven. Diner en overnachting in het Rimba Lodge.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 2 : Tanjung Putting National Park
Ontbijt. Aan de aanlegsteiger gaan we aan boord van onze “klodok” of traditionele boot en varen stroomopwaarts naar Camp Leaky gebied. We passeren de zwarte rivier zo genoemd voor zijn zwart water, gevormd door rottende flora van het woud. We maken een jungle trekking op zoek naar het uitbundige wildleven. Lunch aan boord van onze boot. Om 14.00 volgen we het voedingsprogramma van de orang utangs. Rangers brengen bananaen, zoete aardappelen en casava naar een voorbestemd platform. Plots horen we het woud tot leven komen en zien we beweging in de ondergroei, een teken dat de orang utang eraan komen. Rond 16.00 keren we terug naar onze klodok voor diner en overnachting.

Dag 3 : Tanjung Putting National Park
Na het ontbijt stomen we stroomafwaarts tot aan het tweede voedingsstation, genaamd Pondok Tanggui waar de jongeren en baby orang utangs worden gevoed. Een wandeling van 2uur is nodig om hier te komen. Nadien bezoeken we het dorp Tanjung Harapan waar we in contact komen met de Dayak. De Dayak zijn de originele bevolking van het eiland Borneo. Ooit waren zij gevreesde koppensnellers en tot de dag van vandaag zijn zij gekend om hun jachttechnieken met de blaaspijp. Lunch onderweg in het woud. Rond 15.00 bezoeken we ‘Eerste Kamp Tanjung Harapan’ net aan de overkant van het dayak dorp voor het bijwonen van de laatste voedingsbeurt van de dag. Terug op de boot varen we naar Nipah Palm area voor diner en overnachting in de Rimba Lodge.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 4 : Kumai – Pankalan Bun – Surabaya
Ontbijt. We varen opnieuw naar Kumai en transfer naar de luchthaven van Pankalan Bun voor onze vroege namiddag vlucht naar Surabya. Bij aankomst transit en aansluitende vlucht naar Bali. Transfer naar het hotel. Overnachting.
|Breakfast |Lunch

Dag 5 : Bromo – Kalibaru
In de vroege ochtend na een kop koffie of thee nemen we de 4*4 jeep en rijden het Nationale Park binnen. De weg stijgt de hele tijd terwijl de lampen van de wagen ons enigste licht in de duisternis zijn. Vanop een uitkijkpunt wachten we op de zonsopgang en aanschouwen we een van de meest bijzondere landschappen ter wereld. Een korte rit over de lavazandzee brengt ons nadien tot aan de voet van de Bromo vulkaan. Hier kunnen we het laatse stuk tot aan de trappen met een paardje omhoog of te voet. Een monddoek tegen stof en sulfer is zeker aangeraden! Lunch in het hotel. We verlaten het Tenger-Bromo gebied en rijden verder oostelijk tot in Kalibaru. Het dagelijkse leven, de landschappen en de vele korte stops maken dat deze lange trip de moeite waard zijn. In de late namiddag komen we aan in het Kalibaru Cottages. Diner en overnachting.
|Breakfast |Lunch |Dinner

Dag 6 : Oost-Java en zijn voormalige Nederlandse plantages
|Breakfast |Lunch

Dag 7 : Kawen Ijen – Banyuwangi – Gili Manuk – Sanur/ Kuta
Ontbijt. Deze morgen bezoeken we de immense koffie-, rubber-, en cacaoplantages genationaliseerd net na de onafhankelijkheid in 1945. Een plaatselijke gids vertelt ons over de cultivatie, oogsten en verwerken van deze bergcultuurgewassen, naast een bezoek aan de fabriek. Lunch in het hotel. De tocht naar de meest oostelijke punt van het eiland Java brengt ons tot in het bergresort Ijen. Genoemd naar de gelijknamige vulkaan die hier in de nabijheid een belangrijke bron van inkomsten is voor vele lokale mensen. Overnachting in het Resort.(