full screen background image

Noord-Sulawesi, Minahasa en Tarsier

Eiland: Sulawesi

Duur: 4 dagen

Dag 1 : Bali - Manado
’s Ochtends Transfer naar de luchthaven Ngurah Rai, Bali voor de binnenlandse vlucht naar manado, hoofdstad van Noord-Sulawesi. Bij aankomst in de luchthaven transfer naar het SINTESA PENINSULA hotel. We nemen rustig de tijd om op adem te komen en te wennen aan het tijdsverschil. Diner en overnachting in het hotel.
|Dinner

Dag 2 : Temboan - Sawangan - Tangkoko Batuangus
Ontbijt. Via de kustlijn en enkele pittoreske dorpen met hun typische vogelnesthuizen duiken we diep in het zuidelijke binnenland van de Minahassers, één van de acht etnische groepen in dit noordelijkste punt van Sulawesi. We wandelen door enkele dorpjes, waar de talrijke kerken en scholen nog duidelijke erfenissen zijn van de eerste Nederlandse missiezendingen uit de 19de eeuw. We bereiken de top van Temboan, waar we beloond worden met een subliem uitzicht over de landerijen en het Tondano-meer. Aan het meer, met een oppervlakte van zo’n 5600 km², genieten we tijdens de lunch van verse vis. Hierna rijden we noordwaarts. In Sawangan bezoeken we een necropolis waar knoestige frangipanibomen megalithische sarcofagen omringen. De rechthoekige, verticale graven herbergen de overledenen in foetushouding, geplaatst in een Chinees bord. De aardse bezittingen worden meegegeven voor de wedergeboorte. Op de graven staan afbeeldingen van dieren en mensen uit lang vervlogen tijden, die vaak belangrijke informatie over het leven van de dode geven. De waruga dateren van de 9de eeuw na Chr. en waren vroeger wijdverspreid over het Minahasa-gebied. Deze grafrite verdween met de introductie van het christendom en een pestepidemie. Via slingerende landwegen bereiken we het Tangkoko Batuangus Nationaal Park met haar weelderige regenwouden. Net voor zonsondergang gaan we samen met enkele rangers op zoek naar de endemische dieren. We speuren naar het spookdiertje, dat met zijn gewicht van 100 gram en een lengte van 10 cm de kleinste primaat ter wereld is. Groepen zwarte kuifmakaken bevechten hun slaapplaats in de bomen. Laat diner in het hotel.
|Breakfast |Lunch

Dag 3 : Bunaken
Ontbijt. Vanuit de haven van Manado bereiken we in de koele ochtend het Bunaken Nationaal Park, dat zo’n 75 000 ha beslaat. De 12 km lange kuststrook werd in ’91 als zeereservaat uitgeroepen. In dit unieke ecosysteem met 38 soorten mangrovewouden en slapende vulkanen die uitlopen in steile koraalwanden, leven meer dan duizend soorten vissen en zo’n tweehonderd soorten koraal. Niet zo lang geleden werd hier de coelacant ontdekt, een van de zogenaamde levende fossielen. Veelkleurige vissen zwemmen ons tegemoet wanneer we deze wondere waterwereld al snorkelend verkennen. Op de zeebodem merken we hoe sponzen, zeeanemonen en zeelelies perfect gedijen in de hier talrijk aanwezige spleten en inhammen. Ook zeeschildpadden zijn hier talrijk aanwezig. Na de lunch in een lokaal restaurant maken we een wandeling aan de oostkant van het Bunaken-atol. Vanuit kampung Bunaken varen we terug naar het vasteland. Diner in een lokaal restaurant.

Dag 4 : Tomohon - Mahau - Bali
Ontbijt. In het koele stadje Tomohon, dat tussen twee vulkanen rust, bezoeken we de lokale markt. Hier komen veel Minahassers, bekend om hun vreemde appetijt, hun boodschappen doen. We zien een gevarieerd aanbod van ingrediënten voor de typische en vermaarde lokale keuken. De vleesafdeling is echter de meest bezochte. Hier vinden we naast de gebruikelijke vleessoorten ook python, vleermuis, vliegende hond, … Na een klim naar de top van de Mahau-vulkaan krijgen we een prachtig uitzicht over de baai van Manado en kijken we recht in de nog steeds actieve krater. Na de lunch in ons hotel rijden we naar de luchthaven voor onze vlucht naar Bali. Bij aankomst transfer naar het hotel.